Asun puolisoni ja kolmen koiran kanssa Kangasniemellä Vuojalahdessa, Harjunmaan kylässä. Olen käynyt Mikkelissä töissä kohta kahdeksan vuotta tilitoimistossa ja puolisoni käy töissä Kangasniemellä.
Kangasniemi on mukava pikku kunta, aktiivisia kyliä on monta, palvelut ovat säilyneet ja täältä on lyhyt matka Mikkeliin tai oikeastaan kaikkialle! Kotipihastamme Kangasniemen kirkonkylään on matkaa noin 15 km ja Mikkeliin noin 50 km. Muutama vuosi sitten kylällemme tuli nopea valokuituliittymä, joka avasi hyvät mahdollisuudet etätyöskentelylle ja -opiskelulle.
Aikuisena opiskelemaan?
Olen ollut yli 20 vuotta työelämässä. Kauppakoulusta valmistumisen jälkeen en juurikaan ollut opiskellut kuin muutamia kurssipäiviä vuosittain ja yhden palkanlaskijan tutkinnon. Opiskelun aloittaminen tuntui ensin kaukaiselta ajatukselta, mutta keväällä 2016 silloinen työkaverini sai houkuteltua hakemaan Kaakkois-Suomen ammattikorkeakouluun (Xamk) opiskelemaan tradenomin tutkintoa.
Aluksi huokailin, etten mitenkään voisi saada paikkaa, aika ei riitä, työtkin pitää hoitaa – monia tekosyitä kyllä löytyi. Mutta monimuoto-opiskelu antaakin vapauden; ei tarvitse lähteä koulun penkille, vaan voit istua kotoisasti verkkareissa kotona ja tehdä tehtäviä iltaisin ja viikonloppuisin – ja jatkaa töissä.
Kun sitten sain tiedon opiskelupaikasta, niin innostuin toden teolla. Ehkä sittenkin opiskelu voisi olla kivaa – minusta tulisi tradenomi joku päivä! Koulureppua ei tarvinnut hankkia, mutta tietokoneeseen olin jo talvella sijoittanut veronpalautukseni. Yksi tärkeä pointti itselläni verkossa, työn ohessa opiskelussa on, että taloudellinen tilanne pysyy vakaana – elämä jatkuu, remontit ja matkat ovat mahdollisia.
Monimuoto-opiskelun haasteet ja ihanuus
Aloitusviikonloppuna elokuussa 2016 tapasimme ammattikorkeakoulussa kasvotusten muiden samassa ryhmässä aloittavien opiskelijoiden kanssa. Saimme tietoa ja tunnuksia – opiskelu tapahtuisi siis verkossa – ei paikan päällä koululla. Opettajat kävivät esittäytymässä ja kaksi monimuoto-opiskelijaa oli kertomassa opiskelun haasteista, kompastuskivistä ja ihanuudesta. Sen jälkeen opiskelu on tapahtunut verkossa ja yhteydenpito muihin opiskelijoihin on tapahtunut pääasiassa Facebook -ryhmän kautta.
Oli jännittävää ajatella, että saisi tehdä tehtäviä kotona, lähettää ne opettajalle ja odottaa palautetta. Osa opettajista pitää AC-istuntoja, joihin voi osallistua livenä tai kuunnella ja katsoa nauhoitteina. Tämä antaa vapauden valita, milloin käyttää aikaa opiskeluun. Siinä on kylläkin pieni suden kuoppa, jos ajattelee, että onhan minulla aikaa…. Jossain vaiheessa voi olla, että aikarajat paukkuvat, tulee kiire ja tehtävät kasaantuvat. Siksi on hyvä tehdä aikatauluja, varata aika opiskeluun ja harrastuksiin.
Työn ja opiskelun yhdistäminen
Työn ja opiskelun yhdistäminen sujui ensimmäisen lukukauden aikana erittäin hyvin. Toisen lukukauden opinnot eivät menneet ihan niin hyvin, mutta eteenpäin mennään! On mahtavaa, kun pystyy itse päättämään, milloin tekee työt, kotityöt, harrastukset ja koulutehtävät. Aina kaikki ei tietenkään suju ihan suunnitelmien mukaan ja silloin iltayöt menevät silmät ristissä valvoessa, koulutehtäviä tehden.
Osa meidän reippaasta porukasta valmistui jo keväällä 2018, oma valmistuminen on muutamaa kurssia ja opinnäytetyötä vailla!
Hyvä ystäväni (kahden teini-ikäisen lapsen äiti) aloittaa myös opinnot XAMK:issa, joten en ainakaan ole onnistunut pelottelemaan häntä kertomuksillani – päinvastoin, ehkä jopa innostanut ryhtymään aikuisopiskelijaksi ja näyttämään, että etäopiskelu onnistuu omalta kotipaikkakunnalta käsin oikein mainiosti!
Satu Manninen
tuleva tradenomi
aikuisopiskelija, Kangasniemi
Teksti ja kuvat: Satu Manninen