Merkityksellisen (työ)elämän jäljillä

Vähemmän hokkuspokkusta, enemmän arvokeskustelua kiitos!

Mölnlycke Health Care tehdas. Mikkeli.
Mikkelin Mölkkäri

Toimistohuoneeni ikkunasta aukeava maisema ei ole juuri muuttunut viimeisen 15 vuoden aikana. Lokakuun aurinko nousee raahautumalla Saimaankadun männynlatvojen tasalle, kuljetusliikkeiden rekka-autot kolisevat tehtaan nurkalla ja kahdeksan tunnein välein mölnlyckeläisten tasainen virta lipuu sisään ja ulos tehtaan ovista kuin vuorovesi Saimaan pohjukassa.

Ovien sisällä moni asia on kuitenkin muuttunut, hyvällä tavalla: Useita uusia tuotantolinjoja on käynnistetty vuosien aikana, seinät ovat liikkuneet paikasta toiseen, uudet tuotteet ovat löytäneet tiensä Göteborgin tuotekehityssammosta tehtaan liukuhihnoille ja tehtaan tiimi kasvanut entistä taitavammaksi. Kaikki tämä on tietänyt hyvää yrityksen menestykselle ja Mikkelin seudulle – tällä hetkellä Mölnlycke työllistää pitkälti yli 500 uutteraa veronmaksajaa ja lisää pitäisi saada.

Hokkuspokkus – mistä lisää osaajia?

Julkinen keskustelu työvoiman saatavuudesta on saanut 20-vuotisen hr-urani aikana uusia sävyjä, mutta kuulunut henkilöstöpäällikön toimenkuvaani jo pitkään. Tämän alan asiantuntijana tiedän, että vetovoimaisen työnantajamielikuvan rakentuminen ei tapahdu itsestään. Se vaatii vuosien työn ja tahtotilan. Talon sisällä tunnemme kyllä yrityksemme uudistusmielisen kulttuurin ja iloitsemme kaikista niistä eduista, mitä iso talo tarjoaa. Mutta miten herättää niiden kuuluisien passiivisten työnhakijoiden huomio ja taikoa se paksuksi hakemuspinoksi työpöydällä? Hokkuspokkustemput eivät tässä työssä auta.

Kotipesä kuntoon

Mölnlycke Health Care tehtaan pakkauslinja. Mikkeli.Ennen kuin katse kääntyy isolle ulapalle, on tärkeää laittaa kotipesä hyvään järjestykseen. Pitämällä huolta omasta henkilöstöstä, tarjoamalla ensiluokkaiset työnteon puitteet, arvostamalla, kuuntelemalla, ottamalla mukaan, antamalla mahdollisuuksia kasvaa ja kehittyä sekä olla osa aidosti välittävää työyhteisöä päästään jo pitkälle. Tähän sakkiin kehtaa kutsua mukaan uusia jäseniä, tänne on hyvä tulla.

Monissa kuihtuvissa maaseutukunnissa mietitään, mitä sellaista olisi mahdollista tarjota ruuhka-Suomen asukkaille, mitä heillä ei jo olisi ja millä pitää omat nuoret paikkakunnalla. Pelipöydälle heitetään babybonukset, ilmaiset omakotitalotontit sekä nippu muita etuja. Hyvä niin. Kukapa ei ilahtuisi muutamasta ylimääräisestä euron setelistä muuttopäätöksen kylkiäisenä. Päätökseen vaihtaa trendikäs ja viriili kasvukeskus pikkukaupungin seesteiseen tunnelmaan se kuitenkaan tuskin vaikuttaa. Näiden päätösten juuret ovat syvemmällä ihmisten arvomaailmassa.

Pakkopysähdys kirkastaa arvot

Yritysmaailmassa puhutaan arvojohtamisesta. Yrityksen valitsemat ja näkyväksi tekemät arvot luovat organisaatiokulttuurin perustan, määrittävät työn pelisäännöt ja ohjaavat työyhteisön toimintaa. Arvojen valta ja voima ei kuitenkaan rajoitu työpaikalle. Arvot vaikuttavat kaikkiin elämämme isoihin ja pieniin valintoihin. Ne määrittävät, mitkä asiat koemme elämässä tärkeinä ja tavoittelemisen väärteinä.

Kun koronavirus säälimättä katkaisi arkisen kohelluksemme puolitoista vuotta sitten, pakkopysähdys loi tyhjän tilan sisäiselle arvopohdinnalle: miten elää entistä merkityksellisempää, läsnä olevampaa ja oman näköistä elämää? Moni ei ole enää valmis luopumaan etätyöskentelymahdollisuudesta ja perisuomalaiset harrastukset kuten sienestys, marjastus, mökkeily ja hyggeily ovat kokeneet uuden renessanssin.

Tähän ihmisten sisällä myllertävään arvoremonttiin työnantajien olisi osattava iskeä. Uusille osaajille ei riitä pelkästään hyvä ansiotaso ja houkuttavat työsuhde-edut. He janoavat merkityksellistä elämää ja omien arvojen näköistä arkea sekä työssä että sen ulkopuolella. Jotta yritysten toimintamahdollisuudet ja maakunnan elinvoimaisuus voidaan turvata, meidän työnantajien täytyy osata puhutella haluttujen osaajien arvomaailmaa sekä samalla rakentaa yrityksen arvokulttuuri sellaiseksi, että uudet työntekijät haluavat olla osa sitä.

Tärkein kysymys: mitä sinä arvostat?

Ensimmäinen lähipysäkki tällä rakennusmatkalla on keskustelu oman henkilöstön kanssa: Mitä he arvostavat ja kaipaavat omassa arjessaan? Mitä asioita muuttamalla työelämä meidän yrityksessämme voisi olla parempaa ja ehkä nykyistäkin tuloksellisempaa? Kun henkilöstön arvot ovat linjassa yrityksen arvojen kanssa, ja arvot myös materialisoivat arjessa, on mestarileipomus osaajien houkuttelemiseksi valmis.

Hanna-Leena Hone
HR-moniottelija ja People Experience Manager
Mölnlycke Health Care

Teksti: Hanna-Leena Hone
Kuvat: Mölnlycke Health Care